Targowy początek roku

Nic nie potwierdza zapowiadanego od kilku lat kryzysu imprez targowych. Internet, nowe formy komunikacji, które według znawców zdają się zagrażać tradycyjnej formule imprez targowych, w rzeczywistości nie zaszkodziły ich popularności.

Targi turystyczne maja się dobrze, o czym świadczą zarówno duże ilości wystawców, jak i nie malejące tłumy odwiedzających stoiska targowe. Zmieniła się formuła targów turystycznych, coraz mniej na nich ofert do sprzedaży , coraz więcej regionów i krajów prezentujących swoje atrakcje. Wygląda na to, że targi służą w coraz większym stopniu zwróceniu uwagi klienta na destynację turystyczną, zachęceniu go do odwiedzenia miejsca, a wybór oferty następuje w etapie późniejszym, często poprzez strony internetowe touroperatorów czy konkretnych obiektów.

Organizacja stoisk odpowiadającym takim oczekiwaniom gości targowych też podlega ewolucji. Stoiska narodowe są coraz bogatsze, regiony prezentują wizualizacje mające trafić w oczekiwania odwiedzających, do tego ciekawe animacje, oryginalne pomysły na wyróżnienie się. Niezbędna jest kompetentna obsługa stoiska, komunikująca się oczywiście, oprócz angielskiego, w miejscowym języku. Nie jest łatwo sprostać tym wymaganiom. Prezentacja Małopolski na międzynarodowych i krajowych targach turystycznych to duże wyzwanie dla Małopolskiej Organizacji Turystycznej, której Województwo Małopolskie powierzyło zadanie koordynacji działań targowych.

W roku 2010 region małopolski będzie promował się na wielu imprezach targowych, w tym 8 kraju i 12 zagranicą. Pierwszy „wysyp” targów to początek roku. W miesiącu styczniu Małopolska brała udział w czterech imprezach targowych: od 14 do 17 stycznia odbyły się równolegle targi we Wiedniu, Rzymie i Oslo, natomiast od 20 do 24 stycznia region prezentował swoja ofertę na targach FITUR w Madrycie.

Ciekawym rynkiem dla naszego regionu jest Skandynawia. Odbywające się w dniach 14-17 stycznia, targi Reiseliv w Oslo, traktowane są w Norwegii bardzo poważnie i prestiżowo.  Ladę Małopolski zajmowały: Urząd Miasta, Urząd Marszałkowski, Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury i touroperator – Study Tours. Oferta była skierowana do turysty preferującego turystykę aktywną, bo takie są , wg badań rynku turystycznego, preferencje Norwegów.  Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się tradycyjnie Kraków ze swoim dziedzictwem kulturowym,  Wieliczka i Muzeum Auschwitz  będące stałym celem przyjazdów również przyciągały uwagę odwiedzających. Pytano również o możliwość spędzenia wolnego czasu w Zakopanem. Pytania wizytujących targi dotyczyły zarówno atrakcji turystycznych, infrastruktury, jak i możliwości dostania się do regionu. Dużo pochlebnych opinii było skierowanych pod adresem materiałów promocyjnych urzędu marszałkowskiego, których szata graficzna spełnia standardy europejskie.
 
W dniach 4-8 lutego odbyły się drugie znaczące targi turystyczne, Salon de Vacances  w Brukseli. Targi te są skierowane do turysty preferującego turystykę miejską i kulturową, dlatego oferta Małopolski została przygotowana pod tym kątem. Bruksela jako miejsce międzynarodowych spotkań zawsze przyciąga dużą ilość odwiedzających. Tutaj również region małopolski był reprezentowany przez Urząd Marszałkowski, Urząd Miasta i Tatrzańską Agencję Rozwoju, Promocji i Kultury z Zakopanego. W zeszłym roku liczba odwiedzających Salon de Vacances wzrosła o 5 % w porównaniu do roku 2008 i wyniosła ponad 105 tysięcy.

Stoiska Małopolski są częścią Polskiego Stoiska  Narodowego organizowanego przez Polską Organizację Turystyczną we współpracy z ośrodkami zagranicznymi POT. Dzięki ambitnym projektom wyróżniają się na tle innych stoisk, nowoczesnym wyglądem i ciekawą grafiką (wielkoformatowe zdjęcia – turystyka miejska i aktywna).
Prezentację atrakcji turystycznych wzbogacają występy grup folklorystycznych, prezentacje wytwarzania  i degustacje specjałów regionalnych. Atrakcje przyciągają nie tylko odwiedzających, na stoisku pojawiają się liczni dziennikarze i ekipy telewizyjne. Sąsiadujące na narodowym stoisku z Małopolską inne regiony również przyjeżdżają z dodatkowymi atrakcjami , jak występy artystów czy wtroby rękodzielników. Wszystkie stoiska regionalne cieszą się dużym zainteresowaniem gości, którzy planują – z reguły nie po raz pierwszy – swoją podróż do Polski.

Elżbieta Tomczyk-Miczka

Źródło: PR 

http://turystykamalopolska.pl/

Majówkowe wyprawy – co warto zapakować do plecaka?
Majówka sprzyja wyprawom w mniej i bardziej znane miejsca. Chętnie zabieramy na urlop całą rodzinę lub...
Jaki hotel w centrum Krakowa wybrać?
Kraków to miasto, które zachwyca swoją historią i kulturą, przyciągając turystów z całego świata. W sercu...
Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Dlaczego warto znać język Bliskiego Wschodu? Korzyści z nauki języka arabskiego
Region Bliskiego Wschodu jest niezwykle ważny w kontekście geopolitycznym – jego szybki rozwój,...
Doskonały towarzysz podczas przygód na świeżym powietrzu: Plecak nieprzemakalny
Jeśli uwielbiasz spędzać czas na łonie natury, wiesz jak ważne jest odpowiednie wyposażenie, które zapewni...
Wynajem busa 9-osobowego – dlaczego warto się zdecydować?
Planując podróż ze swoimi przyjaciółmi lub organizując wyjazd służbowy, warto pomyśleć o wygodnym transporcie....