Poziom trudności egzaminów na sternika motorowodnego jest nieco niższy, niż np. na prawo jazdy kat. B, więc relatywnie nie są to przesadnie trudne egzaminy. Również procent osób, które pozytywnie zdają egzamin za pierwszym podejściem jest wyższy, niż w przypadku osób starających się o prawo jazdy. Wynika to m.in. z tego, że ruch wodny jest jednak mniejszy, niż ruch na jezdniach i szosach, a tym samym kryteria stosowane na egzaminach nie są aż tak surowe. Do egzaminu na sternika motorowodnego mogą przystąpić już osoby w wieku 14 lat, więc to w jakimś stopniu także rzutuje na stopień trudności. Nie zmienia to jednak faktu, że aby uzyskać patent sternika motorowodnego, trzeba wykazać się wymaganym poziomem wiedzy oraz umiejętności.
Spis treści:
- Jak przebiega egzamin na sternika motorowodnego? I jakie są wymagania?
- Jak przygotować się do egzaminu na sternika motorowodnego?
- Czy trudno zdać egzamin na sternika motorowodnego – statystyki
- Jakie błędy najczęściej popełniają kandydaci na sternika motorowodnego?
Jak przebiega egzamin na sternika motorowodnego? I jakie są wymagania?
Podobnie jak na prawo jazdy, egzamin na sternika motorowodnego składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Część teoretyczna zawiera zwykle 75 pytań i aby uzyskać pozytywną ocenę, należy odpowiedzieć prawidłowo na co najmniej 65 z nich. Jeżeli chodzi o część praktyczną, to składa się ona z takich elementów:
- manewry podstawowe – odejście od nadbrzeża, dojście do nadbrzeża, pływanie kursem prostym i cyrkulacja, alarm „człowiek za burtą”, kotwiczenie i cumowania w różnych warunkach;
- manewry w ruchu wodnym – wymijanie i wyprzedzanie innego jachtu;
- kierowanie załogą – wydawanie komend i egzekwowanie ich wykonania we właściwym momencie;
- praca w charakterze członka załogi;
- podstawowe prace bosmańskie.
Zazwyczaj egzaminatorzy dają szansę powtórzenia źle wykonanego elementu. Jeśli chodzi natomiast o wymagania dotyczące uczestników, to… prawie ich nie ma: ukończone 14 lat i pisemna zgoda rodziców. Dotyczy to oczywiście kursu podstawowego i również same uprawnienia dla osób niepełnoletnich różnią się od uprawnień osób dorosłych (moc silnika do 60 kW). Kolejny stopień, czyli sternik morski, to już zupełnie inny temat i wyższe wymogi. I jeszcze ciekawostka: czy trzeba umieć pływać? Nie, nie trzeba. Być może to kogoś zdziwi, ale nie istnieje taki wymóg. Można zrobić patent sternika nie umiejąc pływać, choć w praktyce zdarza się to raczej rzadko.
Jak przygotować się do egzaminu na sternika motorowodnego?
Przede wszystkim trzeba czuć zamiłowanie i pasję – to są motory napędowe, które włączają każdemu kandydatowi „wyższy bieg”. Wszelkie materiały szkoleniowe udostępnia zazwyczaj organizator kursu motorowodnego. Są także dostępne do pobrania w internecie, natomiast w wersji papierowej są do kupienia w księgarniach oraz wysyłkowo za niewielkie kwoty.
Czy trudno zdać egzamin na sternika motorowodnego? Porada instruktorów:
Jeżeli znasz kogoś, kto posiada już patent – wykorzystaj to! Poproś taką osobę, by zabrała Cię na jacht i zapoznała Cię z podstawami praktyki żeglugi motorowodnej. Staraj się też poszerzać wiedzę teoretyczną we własnym zakresie: czytaj dodatkowe materiały dydaktyczne, rozwiązuj quizy, etc. To zawsze procentuje!
Czy trudno zdać egzamin na sternika motorowodnego – statystyki
Zdecydowana większość kandydatów na sternika motorowodnego (80-90%) zdaje egzamin za pierwszym podejściem. W porównaniu do zdawalności egzaminów na prawo jazdy w Polsce, która wynosi ok. 30-40%, jest to różnica ponad dwukrotnie wyższa. Nie ma więc powodu, by się przesadnie stresować. Wystarczy rzetelnie poświęcić trochę czasu na naukę i praktykę, a to zwykle owocuje uzyskaniem upragnionego patentu.
Jakie błędy najczęściej popełniają kandydaci na sternika motorowodnego?
Czasem trudno jest zapanować nad stresem, choć egzamin na sternika motorowodnego przebiega zwykle w „pięknych okolicznościach przyrody”, które zazwyczaj działają kojąco na nerwy. O wiele bardziej stresujące egzaminy na prawo jazdy obfitują w takie gafy, jak zapominanie o pasach, czy światłach. Co natomiast przytrafia się uczestnikom egzaminów na sternika motorowodnego? Są to tak naprawdę podobne błędy:
- zapominanie o włączeniu silnika;
- zapominanie o włączeniu świateł nawigacyjnych;
- zapominanie o założeniu kamizelki ratunkowej.
Dlatego warto się postarać, aby pewne rzeczy stały się automatycznym nawykiem, wykonywanym samoczynnie. A do kamizelki ratunkowej podchodzimy dokładnie z takim samym poszanowaniem, jak do pasów bezpieczeństwa w samochodzie.
Podsumowanie
Egzamin na sternika motorowodnego, choć wymaga odpowiedniego przygotowania, nie jest przesadnie trudny. Składa się z części teoretycznej i praktycznej, a zdawalność jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku egzaminów na prawo jazdy. Kluczowe jest opanowanie manewrów i procedur bezpieczeństwa, a także regularne ćwiczenia, które pomogą wyeliminować najczęściej popełniane błędy. Warto również skorzystać z pomocy doświadczonych sterników oraz materiałów edukacyjnych, które są szeroko dostępne.